Perustamisasiakirja

Jumalan kunniaksi sekä Kärsämäellä ja Oulun eteläisen alueella asuvien ihmisten elämänrohkeuden lisäämiseksi että vanhojen perinnetaitojen opettamiseksi ja ylläpitämiseksi on Kärsämäen seurakunta päättänyt rakentaa modernin puukirkon vanhoilla 1700 - luvun työmenetelmillä.

Olkoon tämä Herran huone johtamassa ihmisiä oikeaan nöyryyteen, hiljaisuuteen ja kuuliaisuuteen Pyhän Jumalan edessä, armon osallisuuteen ja keskinäiseen rakkauteen.

Kuulukoon täällä runsaana kiitos kaiken hyvän antajalle, Jumalalle.

Tämä kirkko on tarkoitettu jumalanpalveluksen ja hiljentymisen paikaksi sekä paikkakunnan omalle väelle että kaikille tänne lähempää ja kauempaa tuleville.

Ajatuksen tämän modernin kirkon rakentamiseksi vanhoilla työmenetelmillä on antanut arkkitehti Panu Kaila.

Kärsämäen seurakunta rakennuttaa tämän kirkon vuonna 1765 rakennetun ja vuonna 1841 puretun Kärsämäen seurakunnan ensimmäisen kirkon läheisyyteen Pyhäjoen partaalle, luonnonkauniille paikalle.

Kirkkoon tulee kokoontumistilat noin sadalle hengelle.

Tänään, Kirkon riemuvuonna, vuonna 2000 jälkeen Herramme Jeesuksen Kristuksen syntymän, toukokuun yhdeksäntenä kolmatta päivänä kello 12, olemme kokoontuneet laskemaan kirkon peruskiven ja sijoitamme tämän perustamisasiakirjan teräslieriössä kirkon keskusalttarin alle.

Tämä tapahtuu Tarja Halosen ollessa Suomen tasavallan presidenttinä Suomen kuuluessa jäsenenä Euroopan Unioniin, Jukka Paarman ollessa arkkipiispana, Olavi Rimpiläisen Oulun piispana, Eino Siuruaisen Oulun läänin maaherrana, Lauri Lajusen Oulun Yliopiston rehtorina, Jouni Koiso-Kanttilan Oulun Yliopiston arkkitehtuurin osaston puustudion johtajana, Pertti Kokkosen Oulun lääninhallituksen sivistysneuvoksena, Riitta Hokkasen Kärsämäen kunnanjohtajana, Hanna Karsikkaan Kärsämäen seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtajana ja Jorma Niinikosken Kärsämäen seurakunnan kirkkoherrana.

Tämän kirkon rakentamiseksi järjesti Oulun Yliopiston arkkitehtuurin osasto kilpailun. Sen voitti arkkitehtiylioppilas Anssi Lassila. Kirkko rakennetaan hänen suunnitelmiensa pohjalta. Rakennesuunnittelijana toimii arkkitehti Jussi Tervaoja.

Kirkkotyömaan vastaavana mestarina toimii rakennusmestari Kalevi Huttunen ja hankkeen projektipäällikkönä Aini Lehikoinen.

Yhteistyökumppaneita ovat Oulun Yliopiston lisäksi mm. Haapajärven ammatti-instituutti, Kalajokilaakson ammattioppilaitos Nivalasta, Haapaveden ammattioppilaitos, Piippolan käsi- ja taideteollinen oppilaitos, Oulun Metsäoppilaitos sekä Oulun käsi- ja taideteollinen oppilaitos.

Pääsponsorina on UPM-Kymmene. Muita sponsoreita ovat mm. Maa- ja metsätalousministeriön alainen Puunaika- projekti ja Rautaruukki. Hankkeeseen on saatu Euroopan Unionin rahoitus. Myös Kirkkohallitus on osallistunut rahoitukseen.

Lisäksi mukana on lahjoittajina suuri joukko yrityksiä, liikelaitoksia sekä yksityisiä kansalaisia. Palkatun työvoiman lisäksi hankkeessa on mukana paljon talkooväkeä Kärsämäeltä sekä lähikunnista.

Puukirkkohankkeen suojelijoiksi ovat lupautuneet Oulun piispa ja maaherra.

Herra, avaa minun huuleni, niin suuni julistaa Sinun kunniaasi (Ps.51:17).